Thursday, September 6, 2007

jentayu

Genap seminggu aku gagal berkhabaran dengan Ed, seminggu penuh neraka. Hilang waras fikiranku, longlai semangat dan kudratku mencarinya dalam hingar merata tempat. Dan kemudiannya saat itu datang... satu saat sebelum hatiku dibebat putus asa.

Saat itu membawa ingatan aku ke suatu tempat. Tempat paling akhir Ed menghabiskan sepetang bersama Eric, dalam diam yang sangat panjang, menanti matahari terbenam, sebelum keduanya berpisah melewati haluan masing-masing.

Pantai Balok.

Akhirnya aku temui cinta hatiku di situ... seumpama bangkai terdampar atas mulus pasir Berserah amat lusuh jasadnya amat rusuh birai matanya amat luluh sukmanya amat lesu wajahnya merona merah dibakar matahari. Saat ini Ed telah menterjemahkan dirinya yang sebenar.

Kala aku bernafas dalam kecewa hati aku mula memuntahkan radang bukan kepalang. Celaka kau Eric!

Cupid yang kau kirimkan telah datang pada Ed dengan panah cinta kau yang tumpul! Walau panah cinta itu menembus ke hatinya, namun rasanya amat menyakitkan, tidak membenarkan platlet darahnya membeku dan menyembuh, juga menyekat rohnya dari meninggalkan jasad untuk membenarkannya mati!

Cupid kau juga datang kelalaian dalam buta dan mabuknya! Sembarangan saja ia lepaskan busur panahnya hinggakan Ed jatuh lemas dalam darah cinta yang perlahan-lahan membunuh akalnya dan rohaninya. Ed terima cinta itu bersama luka, dan tetap... hatinya tetap.

Patah sayap bertongkatkan paruh
Patah paruh bertongkatkan siku
Patah siku bertongkatkan dagu
Patah dagu bertongkatkan kuku

Jentayu, pinjamkan semangatmu pada aku!

No comments: