Monday, December 3, 2007

tersumpah

Ed, kita anak jalanan. Kita meneroka dunia dari intai tepian jalan, bawah jambatan, dalam semak belukar. Kita comot, berdaki dan berpanau. Kita suka kesat mulut di lengan baju, walau Ayah Cu selalu cakap nanti besar jadi pengemis! Arwah Ayah Cu, masin mulutnya kita besar menjadi pengemis. Kau mengemis cinta Eric sedang aku mengemis cinta kau.

Ed, kita membesar mengikut hati dan langkah kaki. Lepas bebas. Arwah abah kau selalu pesan, anak perempuan mesti belajar setinggi mungkin! Kalaulah dia hidup untuk melihat betapa kau mengasah akalmu setinggi kayangan, sedang kau juga melacurkan hatimu sehina lembah hitam... Kebebasan yang sebenar bukan terletak pada destinasi untuk kita pergi, tapi di ruang mana yang kita pilih untuk diami.

Semua simbolik yang kau bina dengan Eric... 143 itu, persahabatan itu, ikatan darah dan akad itu, pupuk di punggung itu hinggalah sekecil-kecil urusan memotong kuku itu kesemuanya telah diterjemah dan dibentukkan secantiknya pada Eleanor. Eric telah maju tapi kau masih tersudut di sini.

Kau tersumpah, Ed! Umpama anjing jalanan yang saban hari mencuba nasibmu di pintu dapur tuanan yang menggalang hatimu! Kau mengharap ehsan pada sisa makanan dan kasih sayang. Ada hari bahagian kau dilempar, ada hari yang tidak bersisa, ada hari hati kau diterajang sebelum perut kau terisi. Andai satu hari tuanan itu menjemput kau masuk, sama ada kau menurut atau tidak bukan persoalannya. Soalnya, bukankah ada kemungkinan kau akan dilempar keluar dan kembali menunggu sisamu pada salah satu hari malangmu akan datang? Dan sungguh, nasibmu terbukti malang.

Berhentilah menyeru cintanya dalam hampa dunia ini. Medan ini bukan medan juangmu. Cinta itu terlalu utopia untuk kau. Permukiman mahligai itu umpama mimpi, yang perlu kau harung sejuta tidur dan sedar, berkali-kali, bermalam-malam, berhari-hari!

Dan masih... demi kau, aku pasakkan hati karatku dalam ketar tangan bersembunyi di balik jubah darwis ini. Akalku sujud menghamparkan hijab mataku.

Jahanamkan semua! Pengemis ini, pelacur ini adalah cinta hati aku! Bulat! Tanpa ragu!

No comments: