Sunday, March 2, 2008

aku, maskara dan buku

Telah kusiapkan satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi sebagai isteri
Untuk kau penuhi dengan kemuliaan seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang

Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami

Kerana engkau isteri
Kuingin kau mengerti bahawa hidup ini
Tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku

Malam baca naskhah Sindiket Sol-jah dengan kawan-kawan yang mereka suka dibuka dengan lagu Permata untuk Isteri (Kopratasa, 1996). Aku masih meninggalkan Ed kala aku bermaskara. Tapi lagu ini, celaka lagu ini membawa hati aku kembali padanya. Aku sering pergi ke mana-mana yang aku suka, tapi hakikatnya aku juga tidak diperlukan di mana-mana kecuali di sisinya. Khalifah syurga Ed, konon! Bagaimana boleh aku memimpin dia ke syurga sedang di dunia pun aku tidak pantas mengisi hatinya.

Tapi sekurang-kurangnya aku berusaha mengisi ilmunya walau sepanjang tahun ini permintaan buku-bukunya selalu mencurigakan. Terbaru adalah kitab Manzil tentang perlindungan daripada makhluk halus, jin, sihir dan sebagainya. Terdahulu adalah kitab Al-Muta'al Badrin, kitab ejaan jawi lama yang mengeja bumi sebagai ba-wau-mim (bom?), dan Srengenge karya lama Shahnon Ahmad tahun 70-an.

Permintaannya yang masih belum mampu kutunaikan adalah Man and Boy karya Tony Parsons. Aku masih rasa curiga kerana novel ini mengupas tentang dilema mengapa kita jatuh cinta dan berumahtangga, juga mengapa kita masih bersama atau berpisah haluan. Atas rasa curiga itu, aku gantikan buku ini dengan Opera Angkasa yang kubeli pada malam Maskara. Siap tandatangan Vovin si penulis, menari di gigi awan katanya.

Kau sering lelah mengejar pelangi, Ed. Persetankan kedukaan, menarilah kau di gigi awan!

No comments: