Wednesday, April 9, 2008

sembuhlah dewiku

"Art, aku suka cincin yang ini! Simple tapi keluknya sepasang. Kalau seorang kita mati dulu, seorang lagi boleh pakai dua-dua!"

Ya, dan barangkali juga boleh aku modalkan untuk kahwin lagi (dalam hati).

Cakap-cakap Ed ni sudah lebih 10 tahun lamanya, sewaktu dia baru tamat pengajian dari Michigan Tech. Aku masih ingat remang senja itu, dia bercelana pendek, bert-shirt pagoda dan berselipar jepun. Aku masih ingat hangit kepul-kepul asap bas dalam dia mengerati lenganku menelusuri Chow Kit Road. Segalanya jelas di mata hatiku.

Bukankah bila orang tua berkata seperti cincin dengan permata bermaksud jodoh yang sesuai segala-galanya?

Dua hari lepas Ed telah dimerdhekakan oleh tuan tanah. Kedua-dua mereka menangis teresak-esak, dan secara automatis kami-kami yang memenuhi bangku-bangku mahkamah ini juga turut hiba. Pada hari itu, terputuslah rantai tuan tanah yang menggalang lehernya, juga tamatlah taat dalam pengabdian seorang hamba kepada tuannya.

Dan hari ini?

Ed telah kembali dalam koma dukanya. Bezanya kali ini jasmaninya turut protes dengan tekanan yang mengasak hati dan akal. Ed gering. Benar-benar gering dalam demam yang panjang, batuk yang berlarutan.

Yang terlebih merisaukan aku bukanlah rohani dan jasmaninya yang tersangat lemah, tapi akalnya yang menghindari sembuh!

No comments: