Sunday, April 26, 2009

titik

Tiap lopak di dada bukit itu aku tahu. Tiap banir di kaki Ketapang itu juga aku tahu. Di puncak bukit Universiti itulah kelak menjadi saksinya majlis kecil dewi cinta dan akrab aku. Di bukit Universiti yang kenangannya khusus bersama aku!

Beratus keping banyaknya artblock yang aku tintakan di sisinya. Tiap satu dari lukisan itu datang dengan kod warna. Satu charcoal merah kalau dewi sedang marah, hijau kalau dewi sedang berhujah, kuning kalau dewi sedang gedi, dan biru kalau dewi sedang merayu. Aku juga tidak melakar lanskap, tapi kasut Batanya, atau butang tengkorak di jaketnya, atau gelang Jadenya. Ada juga masa-masa lain objek itu adalah lubang stokin atau cuping telinganya.

"Aku mahu mengabadikan majlis itu dari tiap sudut lensa mata kau, melalui lukisan-lukisan kau, atas kanvas kau. Bukannya lensa kamera!"

Ed memandang tepat ke dalam mata aku, redup berharap. Ah dewi, aku mengeluh dalam hati. Bagaimana boleh aku lakarkan tiap wajah bahagia di hari bertuah itu sedangkan jari-jari yang mengepit berus ini barangkali menggigil kehampaan?

Keterlaluan.

Dia yang keterlaluan membajakan cinta aku padanya hingga serimbun ara, termasuk juga rumput-rumput Israel yang melata di kakinya. Ya, rumput Israel yang kalau kau racun terus-terusan akan membunuh durian, sedang matinya hanya dua tiga bulan!

Sedangkan cinta tak berbekas, bagaimana mungkin ia berbalas?

No comments: