Wednesday, December 1, 2010

kisah seorang biduan

Dari sebuah desa
Berbekal gitar tua
Datang ke ibukota
Dengan penuh harapan
Menjadi seorang biduan

Biduan pujaan
Pujaan tua muda
Kau ditaburi cahaya
Dan sinar kekaguman
Dan riuhnya tepukan

Meskipun kau tersenyum
Namun orang pun tahu
Apa isi hatimu
Tatkala kau lagukan
Lagumu lagu sedih
Perjalanan hidupmu
Ditinggal kekasihmu

Esok yang terkemudian aku kuyup berhujan pula mengenderai motosikal untuk pulang ke rumah mak. Aku mahu segera bertemu mak. Aku mahu tidur di pangku mak, aku mahu makan disuap mak.

Mak,

Doa-doa mak tentang kami, telah Tuhan terima sebulatnya. Hidup ini semisteri segi, mak. Tidak kiralah segi apa yang aku pilih, aku pasti akan tersungkur di kakiNya pada sisi segi itu. Aku lengit, mak. Tak pantas lagi menahankan realiti yang berlarutan mengejek-ejek, lantas Ed kini bukan Ed aku yang dulu.

Atau, akukah yang beransur-ubah, maka aku bukan aku yang dulu?

Saat kaki langit mulai merah, mak meminta aku ke rumah anak yatim PKAYIM di Tanjung, bawakan nasi ambang untuk makan malam. Lewat 15 minit, anak-anak yatim itu telah sedia menunggu dengan dulang besi yang kosong. Lekit lantai dapur itu memesrai telapak kaki dalam langkah yang aku percepatkan.

Tak pernah aku ke sini sendirian. Dulu sentiasa ada Ed di sisi. Pada akhirnya, aku umpama orang asing yang dibimbangkan ingin mencuri kebahagian.

Mak...

"Cukup, At! Berterima kasihlah pada Tuhanmu atas lara ini. Mahu apa kau dengan bahagia?"

No comments: