Tuesday, September 11, 2012

tembikar pecah satu pecah semuanya

"Bawaklah dia balik kampung, At. Duduk Parit Raja. Aku tau dia tengah susah." Bonda.

Bonda, bukankah kesusahan atau kebaikan yang diperoleh di dunia ini tak sekali-kali diganjarkan Tuhan kerana buruk baik kita? Perihal itu pasti dilunaskanNya di akhirat kelak. Bukankah ini semata-mata atas rahmat dan kasih sayang Tuhan?

Lebih lagi bukan hak aku ke atasnya. Bukan juga aku menafikan cintanya maka kerana itu aku mendahulu bermusafir ke Batu Pahat.

Hampir saja aku mendapat jodoh anak jati pekan ini, tapi oleh kerana pelajarannya tinggi, dia dipinang sekufunya. Tapi bukan, itu bukan perkara utama.

"Hubungan di antara amal, adalah hubungan antara budi dan perangai. Kalau kita percaya kepada Allah, tentu kita cinta kepadaNya, tentu kita sudi menuruti apa yang dikehendakiNya. Cinta yang tidak sudi berkorban, menurut yang terpakai dalam alam ini, adalah cinta palsu. Apatah lagi terhadap Allah, nescaya iman palsu, Islam palsu."

Bukan.

Ini bukan kata Bonda, tapi Bapak Hamka dalam kitabnya Iman dan Amal Shaleh, pada tahun satu ribu sembilan ratus dan delapan puloh tiga.

No comments: