Monday, November 19, 2007

si manis itu

"Mana mungkin aku bersedih? Akulah dewi cinta dunia!"

"Entri terakhir itu bukan merujuk pada kau, bongok!"

Ed pantas menjeling, rautnya mencuka tanda dia merajuk dan minta dipujuk. Kalau aku salah perkiraan masa, agak terlambat misalnya, air matanya akan mula meleleh di pipi. Manja!

Tapi itu dulu! Dia di zaman suntinya, zaman ada Eric untuk memujuk. Zaman sebelum dia membongkar sisi-sisi lelaki dari sudut Kenari. Tadi? Dia menjegil mata sambil mulut terkumat-kamit umpama nenek kebayan menguyah songel. Dan benar aku agak terlambat memberi reaksi kerana jarinya telah dulu singgah mencubit jisim lemak di pinggang aku. Garang!

"Lantas?"

Isyarat mataku terhenti pada Eleanor di sisinya. Wanita manis yang sering bersedih ini bingung kerana untai bicara kami bersilih dengan sedak-sedak gelihati dan langsung meleret kepada hilai tawa mengekel-ngekel.

"Kenapa ketawa? Ketawakan saya ek?"

Hatiku terpaut dengan fitrah ikrab barunya ini. Manis dan manja. Manis itu datang bersama empuk keperempuanannya, manakala manja itu datang bersama jeling dan rajuknya bila Ed dan aku bersilih mengusik saiz kutangnya atau lebar punggungnya atau sumbang suaranya kalau dia bernyanyi. Ya manis. Amat manis.

Aku terus-terusan melayan ketawa Ed walau mataku tak lekang melirik padanya. Dalam gamang dan takut aku cuba menafsir tiap kedut ketawa di pipinya, sangat bimbang kalau-kalau air matanya tumpah ke perut!

No comments: