Sunday, July 22, 2007

lelaki di mata ed

Tiga ciri. Main bola, main gitar, dan bersilat. Oleh kerana aku tidak ada satu pun ciri yang tersebut di atas, maka secara automatik aura cinta aku hanya sampai ke liang romanya sahaja, tak mampu menerobos masuk lantas memanah hatinya.

Ed mempunyai satu ego yang kuat. Walau hancur berkecai macam mana pun hatinya, walau basah lencun bahu aku menakung air matanya, pada saat rasionalnya datang, aku tak akan sempat menyeka air mata itu, tak sempat membujuk hati itu bila dia akan bangun dan lebih dulu mengucup ubun-ubun aku seraya melafazkan terima kasih. Inilah yang jadi lewat petang dua hari yang lepas. Kalau sebelum itu aku dayus, petang itu aku jatuh tarafku kepada separa lelaki!

Satu perkara yang kita semua... lelaki-lelaki melayu terakhir ini sangat suka mempergunakan Ed, adalah the Hidden Markov model dalam darah aquariusnya. Seperti mana Ed mengkelaskan alat kelakian lelaki kepada dua (bukan kecil atau besar, tapi tajam atau tumpul dan tolong jangan tanya aku kenapa), Ed juga melayarkan hubungannya dengan lelaki dalam dua peranan berbeza.

The Lover yang perlu dipeluk cium, dibelai, dimanja dan dirayu.. dan The Guardian yang diperlukan untuk memeluk cium, membelai, memanja dan merayu.. Dia akan beri ruang pada sang pencinta untuk meneroka semua hidden nodes dalam network cintanya, sekejap di awang-awangan, sekejap di bumi nyata, sebagai kawan, lawan, ibu, isteri...

Tak dapat aku bayangkan, lelahnya, penat jerihnya, duka laranya dalam mencari Eric dan cinta. Dari pengamatan aku, rasionalnya hanya akan datang hanya dan hanya jika jasad dan rohnya lemah, lantas dia desperately need a way out - for whichever route that is. Rasional itu adalah tunggak reasoning, pemangkin atau alasan untuk dia membuat keputusan.

Yang aku pasti, rasional itu datang dengan certain predetermined bias. Oleh itu, untuk survive, aku harus build up biasnya agar berat kepada aku!

No comments: